[Inici]
[Autor]
[Agenda]
[Enllaços]
[Genealogia]
[El
racó de la història] [Chimisanas i
Julià][Mateu-Alsina i Nadal][Blanco
i Pujol] [Tiana]
[Badalona] [Suggeriments]
[Notícies
d'interès] [Societat
Catalana de Genealogia] [Centre Recreatiu
i Cultural de Montgat]
[Fotografies]
Escrit que en defensa del túnel de Montgat ha estat presentat al Parlament de Catalunya pel Grup Parlamentari d'Esquerra Republicana de Catalunya a petició del Regidor d'ERC a Montgat, en Josep Manel Abad i Navarrete.
Proposició no de llei sobre la incorporació del túnel ferroviari de Montgat (Maresme) al Registre de Béns Culturals d'Interès Nacional.
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L'any 1848 s'inaugurava la primera línia fèrria de Catalunya i de la Península
entre les ciutats de Barcelona i Mataró. El mataroní Miquel Biada va ser-ne
l'impulsor. Aquest va posar-se en contacte amb Josep Locke, enginyer britànic i
membre de la Càmara dels Comuns, que ja havia treballat en el traçat d'altres
línies fèrries en el seu país. Es va crear la "Gran Compañia Española del
Camino de Hierro de Barcelona a Mataró y viceversa" per a la construcció
de la línia.
El traçat Mataró-Barcelona no suposava grans dificultats per als enginyers de
l'obra excepte a l'alçada del municipi de Montgat on la línia es trobava amb el
turó d'aquest municipi del Maresme. Així doncs, Locke, director de la
construcció, va decidir que allà construirien un túnel, que seria el primer de
l'Estat Espanyol.
Aquest túnel, que encara es conserva, tenia unes mesures considerables: 136,9
m. de llarg, 7,8 m. d'ample i 52,5 m2 de secció. El túnel, que es va revestir
de rajola per evitar filtracions, va costar 62.500 duros i 13 rals de l'època i
va estar acabat el 12 de maig del 1848. La construcció va significar un
precedent per a les infrastructures d'aquest tipus i va passar a ser un símbol
de la primera línia fèrria, passant-se a anomenar popularment "La
Foradada", esdevenint el primer el primer túnel ferroviari de l'Estat
Espanyol.
PROPOSICIÓ NO DE LLEI
"El Parlament de Catalunya insta al Govern de la Generalitat a incloure el
Túnel ferroviari de Montgat (Maresme) al Registre de Béns Culturals d'Interès
Nacional, com a monument històric, segons el que disposa la Llei 9/1993 de 30
se setembre, del patrimoni cultural català"